Kdo je „sluníčkář“? Slovo, které mělo být urážkou – a možná se jím stalo i heslem

„Sluníčkář“ je jedním z nejvýraznějších pojmů českého internetového folkloru poslední dekády. Vznikl jako posměšná nálepka, ale jeho význam i kontext se v čase proměnily. Zatímco původně sloužil jako hanlivé označení pro idealisty či multikulturně smýšlející jedince, dnes se s ním někteří i vědomě ztotožňují – buď ironicky, nebo s hrdostí.

V tomto článku si rozebereme, co slovo „sluníčkář“ znamená, kde se vzalo, jak se používá v české debatě a co nám jeho přítomnost říká o stavu společnosti.


Původ a vývoj pojmu

Pojem „sluníčkář“ se začal v českém prostředí objevovat zhruba kolem roku 2014, v době migrační krize. Do diskusí jej přinesli konzervativní komentátoři a autoři z alternativních médií jako Parlamentní listy, AC24 nebo Protiproud. Slovo mělo být původně výsměchem těm, kdo podle nich:

  • mají naivní, idealistický pohled na svět
  • jsou nekriticky proevropští nebo „proimigranční“
  • hájí lidská práva a menšiny bez ohledu na důsledky
  • žijí v bublině hodnotové korektnosti

Zpočátku šlo o synonymum pro „pražskou kavárnu“, „lepšolidi“ nebo „vítače“. V textech a diskusích působilo jako univerzální označení těch, kdo „věří na duhu, lásku a otevřené hranice“.


Kdo je „sluníčkář“?

Ve veřejné debatě se výraz „sluníčkář“ stal karikaturou určitého typu člověka – i když ne vždy s reálným základem.

Typický „sluníčkář“ podle stereotypu:

  • bydlí v centru Prahy nebo Brna
  • volí Piráty, Zelené, případně levicové liberály
  • je veganský, třídí odpad, jezdí na kole
  • je za uprchlíky, LGBT+ práva, Green Deal
  • řeší mikroagrese a jazykovou inkluzi
  • má rád kulturu, umění, čte Deník N nebo Alarm

To vše je samozřejmě přehnané – ale právě přehánění je klíčové. Sluníčkář není označení, je to zjednodušení. A jako každé zjednodušení funguje skvěle v konfliktní debatě.


Kdo termín používá?

Výraz „sluníčkář“ nejčastěji najdeme v ústech nebo na klávesnicích:

  • populistických politiků (Okamura, Babiš, Klaus ml.)
  • komentátorů z konzervativního spektra (Xaver Veselý, Petr Štěpánek)
  • uživatelů sociálních sítí z proruské nebo antisystémové bubliny
  • diskutujících pod články o migraci, menšinách nebo klimatu

Slouží jako nálepka pro kohokoliv, kdo nesouzní s nacionalistickým nebo konzervativním pohledem na svět. Zároveň ale funguje jako ventil frustrace vůči určitému typu liberálního aktivismu.


Reálné výroky a příklady

💬 Z českého internetu a veřejné sféry:

Tomio Okamura (SPD):
„Sluníčkáři chtějí z České republiky udělat multikulturní guláš bez identity.“

Komentář pod článkem na Novinkách (2023):
„Zase jeden sluníčkářský žvást o tom, jak máme přijímat další Ukrajince. A co naše lidi?“

Facebook (2022):
„Můj syn přišel ze školy a říkal, že učitelka říkala, že být sluníčkář je dobrý. Co to má být za propagandu?“

X/Twitter (2024):
„To je tak, když sluníčkáři řídí ministerstvo školství. Hlavně, že řeší gender a klima, ale děti neumí psát.“

Transparent na demonstraci PRO (2023):
„Stop vládě sluníčkářů a globalistů!“


Ironické přijetí a rekuperace slova

Zajímavé je, že část veřejnosti (zejména mladší liberální levice) si slovo „sluníčkář“ přivlastnila zpět – ironicky, hravě, někdy i s hrdostí. Funguje to podobně jako u jiných výrazů, které byly původně urážkou:

  • „Víš co? Jo, jsem sluníčkář. A klidně budu dál.“
  • „Sluníčko svítí, nenávist pálí. Hádej, co vyhraje.“
  • Meme na Instagramu: „Sluníčkář? Děkuji, že to říkáš. A co jsi ty, stínomil?“

Tento posun ukazuje, že jazykový boj není jednosměrný. Slova se mohou obracet proti svým tvůrcům – a proměnit se v nové symboly identity.


Sluníčkář jako součást kulturní války

Výraz „sluníčkář“ je typickým produktem tzv. kulturních válek – střetu hodnot, který překračuje ekonomiku či geopolitiku a zasahuje do způsobu života, jazyka, vztahu ke světu.

V Česku se tento střet odehrává nejviditelněji v otázkách jako:

  • migrace a azylová politika
  • gender, LGBT+ a inkluze
  • ekologie a klimatická změna
  • postoj k Rusku a Ukrajině
  • jazyk korektnosti vs. „zdravý rozum“

„Sluníčkář“ je pak označením toho, kdo „to celé táhne“, kdo podle kritiků vnucuje svůj názor společnosti.


Sluníčkář vs. vlastenec?

V diskuzích často stojí „sluníčkář“ proti postavě „vlastence“ – konzervativního Čecha, který má blízko k tradičním hodnotám, národu a náboženství. Tento kontrast však opět funguje hlavně na symbolické rovině.

Jde o boj představ:

SluníčkářVlastenec
liberální, otevřenýkonzervativní, uzavřený
globální identitanárodní identita
city a inkluzerozum a řád
EU, OSN, práva menšintradice, rodina, stát

Proč ten pojem přetrvává?

„Sluníčkář“ je jednoduchý a výstižný obraz, který nabízí:

  • silnou zkratku (kdo je dobrý vs. kdo je blázen)
  • možnost výsměchu („Naivní snílek!“, „Utopista!“)
  • vymezení se bez argumentace

Zároveň slouží jako identifikační nástroj: kdo říká „sluníčkář“, říká tím i „já nejsem jako oni“.


Je na čase přestat?

Slovo „sluníčkář“ dnes nepopisuje realitu, ale vytváří ji. Je nástrojem kulturního boje, nikoli neutrálním pojmem. A jako každý takový výraz má omezenou schopnost posunout debatu dál.

Místo otázky „kdo je sluníčkář?“ bychom se měli ptát:

  • Co se za tím slovem skrývá?
  • Proč ho potřebujeme používat?
  • Jak jinak můžeme vést debatu o hodnotách?

Shrnutí

„Sluníčkář“ je víc než nadávka. Je to zrcadlo společenského rozdělení, zkratka pro ideologický nesoulad a důkaz, že jazyk veřejné debaty je často bojištěm. Čím více se spoléháme na podobné nálepky, tím hůře si rozumíme.

A přitom to slovo vzniklo z něčeho tak nevinného. Ze slunce.