CTR ( z anglického Click-through rate) se u nás překládá jako Míra prokliku. Vyjadřuje tedy poměr počtu kliknutí a zobrazení v reklamní kampani. CTR se vypočítá tak, že se vezme počet kliknutí na reklamu, vydělí se celkovým počtem zobrazení a výsledné číslo se vyjádří v procentech.
Vzorec pro výpočet CTR:
CTR (%) = počet kliknutí / počet zobrazení * 100
Například, pokud inzerentova reklamní kampaň zaznamená 10 000 zobrazení a 500 prokliků do e-shopu, CTR této kampaně bude 5 %.
Proč je míra prokliku důležitá?
CTR je cenným vyjádřením, které nám pomáhá změřit a pochopit výkonnost každé reklamy. Pokud CTR jedné kampaně zasadíme do kontextu ostatních kampaní, můžeme porovnat jejich výkonnost mezi sebou. Můžeme také porovnat CTR na úrovni kreativ ve stejné kampani a využít tohle číslo při A/B testování. Při jinak stejném nastavení kampaně nám totiž vyšší CTR odhalí úspěšnější kreativu. (Tedy např. grafický banner, nebo variantu reklamního textu).
CTR můžeme měřit v rámci jednotlivých reklamních systémů, jako je Google Ads, Sklik, Microsoft Ads a další. Také je to ale metrika, kterou nám zobrazuje Google Search Console. Tady se pak jedná o míru prokliku náhledu jednotlivých stránek webu, které se zobrazily na konkrétní vyhledávací dotaz. Dopočítat si ji můžeme i v případě, že máme na webu 2 varianty prvk
V prostředí Google Ads má CTR navíc ještě další významnou roli. Na úrovni reklamy se totiž započítává do celkového hodnocení Skóre kvality reklamy. Tím pádem má přímý dopad na výsledky reklamních kampaní, protože může přispět ke snížení nebo zvýšení ceny za proklik (CPC). Google přidělí vyšší skóre kvality reklamy těm, které zaznamenávají vyšší míru prokliku. Vychází tak z toho, že reklamní text s vyšším CTR je relevantní pro uživatele a pomáhá mu po kliknutí najít přesně to, co hledal.
Na blogu Wordsream pak můžete najít následující vyjádření přímé souvislosti mezi CTR a Skóre kvality reklamy:
Jaké CTR je dobré?
Klasická marketingová odpověď by zněla: „To záleží…“ Abych vás tohohle ušetřil, zkusím alespoň popsat, na čem všem může záležet. Ve vyhledávací síti Google Ads je běžné, že reklamy dosahují CTR kolem 5 %. Jestliže je vaše CTR nižší, znamená to, že na něm můžete dál pracovat a snažit se ho vylepšit. Obsahová síť (bannery) většinou zaznamená CTR o hodně nižší. Běžně se může pohybovat i okolo hodnot 0,3 % – 0,8 %. Na obsahovou reklamu lidé totiž neklikají tolik, protože se často zobrazuje ve fázi, kdy vůbec nic nevyhledávali. Proto je i jejich ochota na bannery kliknout nízká. V souvislosti s tímto jevem také někdy používá termín „bannerová slepota“.
Dále má na CTR vliv i průměrná pozice. Tj. místo, kde se vaše reklama zobrazuje. Reklama, která se zobrazila ve vyhledávání na první pozici může mít vyšší CTR, než stejná reklama, která by se např. díky nárůstu konkurence zobrazila na pozici nižší. Čistě díky tomu, že lidé se ve vyhledávacím rozhraní už k níže umístěným reklamám nedostanou a kliknou na tu první, kterou vidí.
Vývoj CTR v reklamním účtu Skliku za letošní rok. Celkově vychází na 0,8 %, ale izolovaně je tato metrika málo vypovídající. Například proto, že v průběhu roku byly v účtu zapínány a vypínány bannerové kampaně. Ty, jak jsme si řekli mají CTR spíše nižší. To se promítne do procentuálního vyjádření za celý rok.
Vývoj CTR u brandové vyhledávací kampaně za stejné období. Tady už je CTR 57,09 %, což vypadá fantasticky. Ale jedná se o vyhledávací brandovou kampaň. Ta se zobrazuje jen na dotazy, které obsahují název značky inzerenta a jsou pro tedy pro uživatele vysoce relevantní. Zároveň je často v této inzerci nízká konkurence a daný brand má relevantní vstupní stránku. (firemní web na doméně, která je zároveň názvem společnosti). I proto je tady CTR nadprůměrně vysoké.
Z výše uvedených příkladů vyplívá, že míru prokliku je vždy potřeba hodnotit v širším kontextu a není možné obecně říct „jaké je dobré CTR.“
Reklamní systémy jako Sklik a Google Ads mají tu výhodu, že CTR reportují automaticky, není většinou potřeba CTR dopočítávat pomocí vzorce. Stačí si zobrazit danou kampaň nebo celý účet a mít dost informací pro lepší vyhodnocení.
Jak zvýšit CTR?
Testováním. V případě grafických nebo textových reklam v Google Ads či Skliku je vždy možnost pustit více variant. Domluvte s grafikem, aby vám připravil jednotlivé rozměry.
Obecně pak platí, že se vyplatí v textu reklamy vypíchnout, proč by uživatelé měli prokliknout právě k vám. Máte tento měsíc slevu? Zmiňte to. Naopak se vyvarujte nekonkrétních a obecných popisů jen proto, abyste vyčerpali znakový limit u reklamy. Doprava zdarma? Napište rovnou od jaké částky.
Obecné „výhody“ jako např.: Velké skladové zásoby, Nakupujte se slevou, Široký sortiment… už ani nejsou výhody. To nabízí každý e-shop, obzvlášť v konkurenčním prostředí naší země. Takže zkuste být nejen originální, ale také specifičtí. Aby uživatel už z reklamy poznal, že u vás pořídí opravdu dobře.
Zdroje: www.adjust.com, www.wordstream.com
Napsat komentář